Campagne Samen werken aan geluk
De campagne ‘Samen werken aan geluk’, die we in de tweede helft van 2017 zijn gestart, is ook in 2018 een belangrijk speerpunt voor de organisatie. Extern draagt de campagne bij aan de beeldvorming over het werk van de gemeente en helpt zij de drempel tot participatie te verlagen. Intern benutten we de campagne om medewerkers meer vraaggericht te leren communiceren en hun communicatieve vaardigheden in het algemeen verder te ontwikkelen.

Sociale media
Inwoners mogen zelf bepalen via welk kanaal zij met de gemeente in contact komen. Het bereik van onze facebookpagina is in 2017 gestaag doorgegroeid. Hierdoor neemt ook het gebruik van dit kanaal door inwoners toe. Steeds vaker komen meldingen en vragen aan de gemeente via facebook binnen. In 2018 gaan we daarom meer inzetten op facebook-webcare, zodat inwoners ook bij verdere toename van het gebruik van facebook kunnen blijven rekenen op een snelle en adequate reactie.
Daarnaast maken we medewerkers van de gemeente bewust van de kansen van sociale media om in gesprek te komen met onze inwoners en andere stakeholders en we stimuleren hen hierbij om sociale media in te zetten.

Lezersgerichte, begrijpelijke brieven
We herschrijven al onze standaardbrieven zodat ze voor inwoners makkelijk leesbaar en begrijpelijk zijn. Hiermee zijn we in 2017 begonnen; in 2018 ronden we dit project af.
Daarnaast trainen we alle medewerkers die namens de gemeente brieven versturen in het schrijven van lezersgerichte, begrijpelijke teksten. In 2017 zijn we hiermee begonnen; in 2018 gaan we hier mee verder. Nadat medewerkers zijn getraind, houden we door middel van steekproeven een vinger aan de pols, om de leesbaarheid van brieven duurzaam te borgen. Waar nodig herhalen we trainingen en/of coachen we de schrijvers. Team Communicatie levert hierin zo veel mogelijk maatwerk.