Verbonden Partijen
Algemeen
Ook voor de begroting 2018 vermelden wij bij de verschillende domeinen welke activiteiten de verschillende verbonden partijen verrichten die bijdragen aan de door de raad vastgestelde beleidsdoelen. Bij de verschillende verbonden partijen maken we daarom ook een verwijzing naar de betreffende doelstelling(en) zoals opgenomen bij de domeinen. Deze werkwijze is daarmee ongewijzigd ten opzichte van de begroting 2017.
Visie op verbonden partijen
De gemeente Schagen heeft geen visiedocument vastgesteld op basis waarvan een afweging wordt gemaakt of we wel of wanneer we juist geen gebruik willen maken van een verbonden partijen voor het realiseren van beleid en welke soort type rechtspersoon (privaat- of publiekrechtelijk) wordt gebruikt en voor welk doel. In de praktijk wordt zal dit per situatie apart worden onderzocht en indien nodig aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd.
Per 1 januari 2018 participeren wij in de volgende verbonden partijen:
Nr. | Naam | Juridische vorm |
1 | Gesubsidieerde arbeid kop van Noord-Holland | Gemeenschappelijke regeling |
2 | Veiligheidsregio Noord-Holland Noord | Gemeenschappelijke regeling |
3 | GGD Hollands Noorden | Gemeenschappelijke regeling |
4 | Regionale Uitvoeringsdienst noord-Holland Noord | Gemeenschappelijke regeling |
5 | Regionaal Historisch Centrum Alkmaar | Gemeenschappelijke regeling |
6 | Bank Nederlandse Gemeenten | Naamloze Vennootschap |
7 | Houdstermaatschappij GKNH | Naamloze Vennootschap |
8 | Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC) | Naamloze Vennootschap |
9 | Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord | Naamloze Vennootschap |
10 | Surplus | Stichting |
Opmerking:
Vanaf januari 2018 zullen wij ook gaan deelnemen in de gemeenschappelijke regeling Archeologie West-Friesland. Dit is een kennissterke archeologische organisatie die zich op de archeologie van West-Friesland en omgeving richt. Het is een stichting die deelnemende gemeenten adviseert en ondersteunt op het gebied van archeologie.
Verbonden partijen
Filter Domeinen's
Gemeenschappelijke regelingen
- Domeinen2
Gemeenschappelijke regelingen
Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland
Openbaar belang (doel)
De behartiging van een goede uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en Participatiewet.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid Kop van Noord-Holland artikel 6 is de samenstelling van het algemeen bestuur geregeld. Per 25.000 inwoners mag een gemeente 1 lid benoemen. Schagen heeft 2 leden op een totaal van 7 leden. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder B. Blonk.
Raadsrapporteurs
M. Sanders en W. van de Sande
Financieel belang
Bijdrage 2018
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2018)
Eigen vermogen (31-12-2018)
Vreemd vermogen (01-01-2018)
Vreemd vermogen (31-12-2018)
5.222
50
50
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
De risico's betreffen de gevolgen van de in 2015 ingevoerde Participatiewet, een lager uitstroomvolume als waar het Rijk mee rekent en het eventueel niet compenseren van salarisverhogingen door het Rijk. Het aandeel van Schagen bedraagt circa 32% in een eventueel financieel nadeel.
Zienswijze
De gemeente heeft geen zienswijze gegeven m.b.t. de begroting 2018 van de GRGA en dit per brief kenbaar gemaakt aan het algemeen bestuur van de GRGA.
Beleids- voornemens
Voor 2018 verwachten we geen aanpassingen van het bestaand beleid.
Kengetallen
In de begroting 2018 is rekening gehouden met de volgende kengetallen (voor Schagen):
Wsw-ers in dienst bij GR realisatie in Se: 149,14
Begeleid werken realisatie in Se: 11,76
Beschut werken realisatie in Se: 11,00Doelrealisatie
De Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid verzorgt voor de gemeente de werkgeversrol en tewerkstelling van mensen die onder de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) en het Beschut werken van de Participatiewet vallen.
Op grond van de wetgeving wordt de Wsw afgebouwd en is er nieuwe instroom van Beschut werken.
Ontwikkelingen en doelstelling zijn aangegeven in onderdeel 4.1.4: Inwoners die beperkt zijn om volledig betaald werk te verrichten participeren naar vermogen.Webadres
- Domeinen2
Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het gezamenlijk behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, ten behoeve van de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De veiligheidsregio Noord- Holland Noord staat voor het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids)schade bij incidenten. Dit doen we door het bieden van adequate hulp en intensief samen te werken met andere partijen die betrokken zijn bij veiligheid en hulpverlening. Burgers en bedrijven stimuleren we tot zelfredzaamheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Castricum, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio NHN is geregeld dat het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. In artikel 9 lid 2 is geregeld dat ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente, welke het vertegenwoordigd. Hierbij geldt de volgende sleutel: 1 stem voor gemeenten tot 10.000 inwoners, 2 stemmen voor gemeenten tot 20.000 inwoners etc. Peildatum voor het aantal inwoners is 1 januari van het jaar waarin de verkiezingen van de gemeenteraad plaatsvinden. Bij nieuw gevormde gemeenten als gevolg van herindeling, geldt als peildatum de datum van vaststelling van de nieuwe gemeente. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M. van Kampen.
Raadsrapporteurs
J. Wiskerke en H. de Ruiter
Financieel belang
Als de opgenomen beleidsdoelen worden gehaald binnen de bestaande begroting.
Bijdrage 2018
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2018)
Eigen vermogen (31-12-2018)
Vreemd vermogen (01-01-2018)
Vreemd vermogen (31-12-2018)
3.072
5.212
5.212
239
239
Bedragen x € 1.000
Risico's
In de begroting 2018 van de veiligheidsregio is een risicoprofiel opgenomen met een totale reikwijdte van € 1.392.250,-. De ratio weerstandsvermogen versus weerstandscapaciteit bedraagt op basis van de aanwezige buffer € 1.500.000/€ 1.392.250*100%= 108%. Dit houdt in dat de veiligheidsregio in staat is om de onderkende risico's financieel te dragen. Daarbij moet wel de kanttekening gezet worden dat de gegeven opsomming van risico’s niet limitatief is.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2018 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 8 juni 2017 behandeld. In de raadsvergadering van 27 juni 2017 heeft u besloten om de volgende zienswijze in te dienen:
- Bezuinigingstaakstelling. Wij verzoeken het DB van de VR NHN bij de volgende bestuursrapportage 2017-1 duidelijkheid te verschaffen over de invulling van de taakstelling van € 900.000 en deze opties aan het AB ter besluitvorming voor te leggen.
- Meerjarenbegroting 2019-2021. Wij verzoeken het DB van de VR NHN om duidelijkheid te verschaffen over de mogelijke tekorten en bovendien eventuele structurele te korten mee te nemen in de discussie over de bezuinigingsvoorstellen, zodat een nieuwe bezuinigingsronde vanaf 2019 wordt voorkomen.
- Beleid. Wij verzoeken het DB van de VR NHN om in de komende periode de financiën verder op orde te brengen en te focussen op een verdere kwaliteitsverbetering / optimalisering van de wettelijke taken.
Beleids- voornemens
Ons belangrijkste doel van de veiligheidsregio blijft minder leed en schade. De komende jaren willen zij zich meer richten op het verkleinen van risico’s en focussen op preventie. In het beleidsplan laten ze zien dat ze hun doel willen bereiken door samen te werken. Niet alleen met gemeenten en andere ketenpartners, maar ook met inwoners en ondernemers. Samen gaan zij aan de slag met voorkomen, voorbereiden, coördineren en hulpverlenen. De zes thema’s zijn: veiliger leven, veiligere gebouwen, veiligere evenementen, samenwerking tijdens crisis, goede hulpverlening om levens te redden en het tegengaan van maatschappelijke onrust.
Kengetallen
- Solvabiliteitsratio 0,07
- Netto schuldquote 0,95
- Structurele exploitatieruimte -0,73%
Duiding kengetallen
Solvabiliteit: algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende. Bij VR NHN is de ratio beduidend lager wat wordt veroorzaakt door:- een relatief laag eigen vermogen; als gevolg van een restrictie van maximaal 2,5% van de totale lasten (zie paragraaf Weerstandsvermogen);
- een omvangrijke lening portefeuille als gevolg van de overname van roerende en onroerende goederen van gemeenten in het kader van de regionalisering in 2014.
Netto schuldquote: algemeen wordt ratio van 1 of lager gekwantificeerd als voldoende. VR NHN voldoet aan deze norm. Structurele exploitatieruimte: deze begroting is gebaseerd op structurele baten en lasten. De opgenomen incidentele baten en lasten zijn beperkt waardoor de ratio laag is.
Doelrealisatie
In 2018 wachten nieuwe uitdagingen, met flinke financiële consequenties. Dit is het jaar waarin de nieuwe landelijke meldkamer in Haarlem volgens de planning operationeel is. We voorzien financiële risico’s van deze ingrijpende verhuizing. Risico’s waarop slim geanticipeerd moet worden. Ook moet de komende jaren de rampenbestrijding versterkt worden, zo blijkt uit het inspectierapport ‘Staat van de rampenbestrijding 2016’ van de Inspectie Veiligheid en Justitie. Daarnaast wordt flink geïnvesteerd in de ICT en beveiliging, want data-uitwisseling, privacy en communicatie vormen een belangrijke levensader van het werk. Tot slot wordt er geïnvesteerd in Business Intelligence. Niet alleen om tijdswinst te behalen bij bijvoorbeeld een beroerte of hartaanval. Maar ook om in kaart te brengen waar de risico’s het grootst zijn en waar daarom de effectiviteit van ons werk het grootst zal zijn.
Deze speerpunten dragen bij aan resultaat 2.3 van het sociaal domein.Webadres
- Domeinen2
Gemeenschappelijke regelingen
GGD Hollands Noorden
Openbaar belang (doel)
Gezamenlijk de belangen behartigen die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, voor gezondheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De GGD Hollands Noorden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners van Noord-Holland Noord.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Uitgeest, Texel
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden is in artikel 9 de stemverhouding geregeld. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000 inwoners, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000 inwoners en zo voort. Op basis van de inwonersaantallen per 1 januari 2017 heeft Schagen 5 stemmen op een totaal van 74. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder B. Blonk.
Raadsrapporteurs
M. Sanders en M. Mulder
Financieel belang
De bijdrage 2018 betreft:
- Algemeen € 839 duizend
- 0-4 jarigen en adolescenten € 582 duizend
- OGGZ € 60 duizend
- Huisvesting JGZ € 104 duizend
- Veilig Thuis € 148 duizend
Bijdrage 2018
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2018)
Eigen vermogen (31-12-2018)
Vreemd vermogen (01-01-2018)
Vreemd vermogen (31-12-2018)
1.733
30
27
1761
1761
Bedragen x € 1.000
Risico's
De risico’s bij de GGD betreffen de korting op de bijdrage Veilig Thuis, de nieuwe cao, de nieuwe aanbesteding voor de software van het GGD-dossier, de terugloop van aanvullende taken voor gemeenten en de terugloop van overige taken zoals infectieziekten en hygiënezorg. Het totale risico wordt begroot op € 596 duizend. Binnen de GGD is hier de algemene reserve ad € 27 duizend beschikbaar als weerstandsvermogen. Het restant ad € 569 duizend blijft dan een risico voor de deelnemende gemeenten. Het aandeel voor de gemeente Schagen bedraagt circa 7% (€ 40 duizend).
Zienswijze
De gemeente heeft een zienswijze over de begroting 2018 afgegeven en daarin is opgenomen dat:
- niet akkoord wordt gegaan met de uitwerking van de indexering 2018 zoals in de begroting 2018 is opgenomen. In plaats daarvan over 2018 een indexering toe te passen conform de bestuurlijk vastgestelde indexatiebrief van de adviesgroep GR en in overeenstemming met de uitgangspunten van de raad. Dit houdt in een indexatie van 3,02% over 2018. Dit betekent de bijdrage 2017 per inwoner (volgens de primaire begroting die op 13 juli 2016 is vastgesteld) maal 1,0302%.
- een mogelijke nacalculatie over 2018 bij de jaarrekening 2018 wordt vergeleken met een loonindexatie van 3,8%, dit conform de bestuurlijk vastgestelde indexatiebrief van de adviesgroep GR en de uitgangspunten van de raad.
- nog niet akkoord wordt gegaan met de verhoging van de bijdrage van € 100.000 voor invoering van de omgevingswet 2019.
- akkoord wordt gegaan met de verhoging van de bijdrage van € 40.000 voor extra inzet op antibioticaresistentie.
- akkoord wordt gegaan met de herverdeeleffecten van overheveling maatwerk jeugdgezondheidszorg en de bijdrage jeugdgezondheidszorg vanaf begroting 2018 te baseren op 0-18 jarigen.
- de GGD wordt gevraagd om normen te ontwikkelen voor de financiële kengetallen en deze van een beoordeling en toelichting te voorzien.
Beleids- voornemens
De veranderingen in de samenleving maken dat de GGD ook verandert. Daarom heeft de GGD de volgende speerpunten benoemd:
Programma Jeugd- Flexibilisering van de jeugdgezondheidszorg
- Vroegsignalering/Preventie kindermishandeling door de Jeugdgezondheidszorg
- Digitalisering van de Jeugdgezondheidszorg
Programma Infectieziektebestrijding
- Proactief inzetten op infectieziektedreigingen
- Actief steunen van de doorontwikkeling van het Regionaal Expertise Centrum
- Inspectie en hygiënezorg volgt de ontwikkelingen op de deelgebieden en vertaalt en implementeert gewijzigde kaders.
Programma Kwetsbare burger
- Het reguliere gezondheidsbevorderingsaanbod van GGD NH toegankelijk maken en houden voor kwetsbare burgers, inclusief statushouders
- De dienstverlening van de Publieke Gezondheidszorg Asielzoekers (PGA) en de coördinatie door GGD NH van de regionale en lokale zorgketen jeugd blijft op peil
- De OGGZ-teams Vangnet & Advies dragen proactief bij aan het realiseren van een sluitende keten van zorg voor personen met verward gedrag
- Behoud van kwalitatief toereikend en kostendekkend aanbod van forensisch geneeskundige diensten
Veilig Thuis
- Aanscherping Meldcode en positionering Veilig Thuis als ‘spin in het web’ (radarfunctie)
- Centrale rol voor Veilig Thuis NHN in ontwikkeltraject MDA++aanpak
- De regionale integrale crisisdienst Jeugd wordt uitgevoerd door Veilig Thuis NHN
Programma Onderzoek, Beleid & Preventie
- Versterken en innoveren
- Klantgericht en flexibel
- Informeren en adviseren
- Gemeentelijk gezondheidsbeleid vanuit Gezondheidsbevordering
- Ondersteuning gezondheidsbeleid van gemeenten en verbinden van de domeinen Zorg en Veiligheid
- Gezonde school vanuit gezondheidsbevordering
- Kwetsbare zwangeren krijgen effectieve zorg en ondersteuning
- Het Academisch Platform NHN creëert, en/of participeert in, onderzoeken zowel in de uitvoering als door het inbrengen van kennis. Wetenschappelijk onderbouwde onderzoeksresultaten worden gedeeld met gemeenten en medewerkers GGD
- Versterken van de onderlinge samenwerking tussen gemeenten en instellingen in de regio Noord-Holland Noord
- GGD NH zet zich in als aanjager van een integrale en effectieve aanpak t.a.v. eenzaamheid
- Het signaleren van mogelijke gezondheidsrisico’s als gevolg van een verontreinigd milieu
Kengetallen
Financiële kengetallen:
Netto schuldquote 6,3%
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle versterkte leningen 6,3%
Solvabiliteitsratio 0,3%
Structurele exploitatieruimte 2,8%Voor andere kengetallen willen wij u verwijzen naar de gezondheidsatlas die u kunt vinden op de website van de GGD.
Doelrealisatie
De GGD draagt bij aan de doelstellingen binnen het sociaal domein (met name de resultaten 1.1 en 1.2, 3.1 en 3.2 en 3.3)
Taken hierbij zijn:- Kennis hebben en informatie geven over de gezondheid van de inwoners,
- het organiseren van collectieve preventie (preventie gericht op alle burgers),
- uitvoering van infectieziektebestrijding en
- uitvoering van de taken op het terrein van jeugdgezondheid.
Een belangrijk deel van de taken van de GGD concentreert zich in het ‘voorveld’ (preventie, signaleren, monitoren), maar de GGD voert ook vangnettaken voor de gemeenten uit.
Webadres
- Domeinen1
Gemeenschappelijke regelingen
Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor minimaal de basistaken door samenwerking tussen de bevoegde overheden (inclusief OM, politie, waterschappen). Deze taken betreffen in elk geval taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en de provincie Noord-Holland.
Structuur
Algemeen bestuur (18 leden), dagelijks bestuur (4 leden) en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 13, eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling RUD NHN is geregeld dat elk lid van het Algemeen bestuur (AB) in de vergadering een vastgesteld aantal stemmen heeft. De stemverdeling is gebaseerd op een combinatie van in te brengen budget en inwoneraantal. Voor het aantal stemmen per gemeente wordt de volgende formule toegepast:
[(In te brengen budget gemeente/in te brengen budget alle gemeenten) + (Aantal inwoners gemeente/aantal inwoners alle gemeenten)]/2*(100-stemmen provincie /100)
Als gevolg van de mandatering van de VTH taken aan de RUD NHN door de provincie Noord-Holland Noord is het aantal stemmen van de provincie Noord-Holland toegenomen. Vanaf 1 juli 2017 is de stemverdeling (op basis van 100 stemmen) binnen het Algemeen bestuur als volgt verdeeld:
- Regio Kop van Noord-Holland 23 stemmen
- Regio West-Friesland 25 stemmen
- Regio Alkmaar 27 stemmen
- Provincie Noord-Holland 25 stemmenVoor wat betreft het Dagelijks Bestuur geldt dat deze gezamenlijk 51 van de 100 stemmen vertegenwoordigen in het Algemeen Bestuur. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder B. Blonk.
Binnen het totaal van de 23 stemmen van de Kop van Noord-Holland heeft de gemeente Schagen er 7.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer en J. Kröger
Financieel belang
In 2018 is een geïntegreerde begroting aangeleverd. In 2017 was nog sprake van twee aparte begrotingen: de begroting voor de uitvoering van de milieutaken en een begroting voor de provinciale plustaken.
Op de begroting 2017 heeft de RUD NHN een indexering van 3,02% toegepast (met als uitgangspunt 3,8% voor het loondeel en 1,2% voor het prijsdeel). Voor de VTH-plustaken zijn zowel de baten als de lasten met 2% geïndexeerd.
Het lumpsum bedrag aan de RUD van 1,1 miljoen bevat ook een klein deel voor projecten.
De RUD heeft in het concept uitvoeringsprogramma voor 2018 aangegeven, dat voor een adequate uitvoering van de opgedragen taken, gegeven de in het Algemeen Bestuur vastgestelde strategie, een hogere bijdrage is benodigd van ca. € 81 duizend. De genoemde bijdrage in onderstaande tabel is exclusief deze hogere bijdrage.
Bijdrage 2018
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2018)
Eigen vermogen (31-12-2018)
Vreemd vermogen (01-01-2018)
Vreemd vermogen (31-12-2018)
1.090
695
890
3.219
3.425
Bedragen x € 1.000
Risico's
De benodigde weerstandscapaciteit wordt gevormd op basis van een inventarisatie en waardering van de risico’s, zoals vastgesteld in de Nota weerstandsvermogen en risicobeheersing. De totaal benodigde weerstandscapaciteit wordt becijferd op € 356.250,-. De stand van de Algemene Reserve - na toevoeging van de resultaten over 2016 en 2017 - levert samen met de post Onvoorzien voldoende weerstandscapaciteit om de risico’s in de begroting op te vangen.
De interim-directeur heeft de stand van zaken van de bedrijfsvoering onderzocht. Dat leidt tot een verbeterplan, waarvoor de dekking zo veel als mogelijk binnen de eigen begroting wordt gezocht. Mogelijk volgt een voorstel tot een begrotingswijziging ten bedrage van de in 2018 gerealiseerde verlaging van de lumpsum-bijdrage. Deze bedroeg voor Schagen ongeveer 53 duizend euro.Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2018 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 8 juni 2017 te behandeld. In de raadsvergadering van 27 juni 2017 heeft u besloten om de volgende zienswijzen in te dienen:
- Voor de begroting 2019 dient er een betere uitwerking van doelstellingen, indicatoren en activiteiten te komen, zodat er beter gestuurd kan worden;
- Het meerjarenbeeld en de balansprognose voor 2019 en verder dienen een realistischer beeld te laten zien;
- Er dient betere individuele informatie beschikbaar te komen. Hierbij kan de website van de Veiligheidsregio NHN als voorbeeld dienen.
Wat heeft de RUD er mee gedaan?
- Het Dagelijks Bestuur heeft de organisatie opdracht gegeven onderzoek te doen hoe de begroting en jaarrekening en de verantwoording daarover beter verbonden kunnen worden.
- De RUD NHN zal beoordelen of een reëler meerjarenbeeld en balansprognose kan worden gegeven. De RUD NHN geeft daarbij aan dat het een uitvoeringsorganisatie is en dus beleidsarm. Op het moment van opstellen van de begroting waren er geen onderwerpen die een ander meerjarenbeeld of balansprognose rechtvaardigen.
- Het beschikbaar stellen en presenteren van individuele informatie is onderdeel van de verbeterslag die de RUD NHN gaat maken op het gebied van informatievoorziening en communicatie.
Beleids- voornemens
De doelstellingen in de begroting 2018 zijn concreet en voorzien van indicatoren voor het behalen van het resultaat. Ze zijn gericht op kwaliteit van het afhandelen van de milieutaken binnen de gestelde termijnen.
Kengetallen
Prestatie-indicatoren regulering
- Alle vergunningen worden tijdig afgehandeld.
- 90%-95% van de vergunningen is actueel en heeft geen inhoudelijke gebreken.
- Frequent overleg tussen bestuur, beleid, uitvoering.
- Opdrachtgevers en inrichtinghouders zijn tevreden over de dienstverlening.
Prestatie-indicatoren toezicht en handhaving
- Uitvoering 100% van VTH-uitvoeringsprogramma.
- Processen geharmoniseerd en 90% actief toezicht in het veld.
- Voldoen aan kwaliteitseisen.
- Snel en adequaat handelen buiten kantoortijden.
- Beschikbaarheid integrale informatie.
Prestatie-indicatoren specialismen en advies
- Binnen afgesproken termijn leveren van advies en kwaliteitsniveau.
- Effectieve en efficiënte uitvoering van taken door adequate ondersteuning bedrijfsvoering en informatiehuishouding.
Doelrealisatie
In de begroting zijn de ontwikkelingen binnen de taakuitvoering 2018 benoemd. Belangrijk zijn de doorontwikkeling van de RUD NHN waarin de bedrijfsvoeringmaatregelen uit de op te stellen masterplannen Informatievoorziening & Automatisering en HRM belangrijk zijn.
Daarnaast spelen de takendiscussies in de deelnemende gemeenten en het onderzoek naar outputgerichte financiering en de keuze daarin een belangrijke rol. Deze onderwerpen zijn tevens opgenomen in de risicoparagraaf.Webadres
- Domeinen3
Gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Openbaar belang (doel)
Regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis, door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie historische bronnen materiaal en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar maken voor een breed publiek.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Hollands Kroon, Schagen, Bergen, Langedijk, Heerhugowaard, Alkmaar, Castricum, Heiloo en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, een dagelijks bestuur, een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 van de regeling is opgenomen dat Ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen afhankelijk heeft op basis van het aantal inwoners van de gemeente, welke het vertegenwoordigt. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000, drie stemmen voor gemeenten tot 30.000 inwoners enzovoort. De gemeente Schagen komt hiermee op 5 stemmen. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M.J.P van Kampen.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer
Financieel belang
De bijdrage komt voor de gemeente Schagen uit op € 3,50 per inwoner. Ten opzichte van 2016 gaat onze bijdrage met € 13 duizend omhoog als gevolg van extra benodigde middelen ten behoeve van het E-depot en de inspectietaken. Daarnaast is rekening gehouden met een indexatie van 1,9%.
In de berekening van het geprognosticeerde resultaat wordt rekening gehouden met een onttrekking aan de reserves van € 16 duizend.
De begroting van bevat geen balans met gegevens voor het Eigen- en Vreemd vermogen.Bijdrage 2018
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2018)
Eigen vermogen (31-12-2018)
Vreemd vermogen (01-01-2018)
Vreemd vermogen (31-12-2018)
184
98
81
505
505
Bedragen x € 1.000
Risico's
In totaal bedraagt het risico € 95 duizend. Rekening houdend met een verwachte stand van de Algemene Reserve van € 25 duizend, resteert er een risico van € 70 duizend voor deelnemers. Voor de gemeente Schagen komt dit deel op € 6 duizend.
Zienswijze
De raad heeft voor de begroting 2018 de volgende zienswijzen kenbaar gemaakt.
- De GR voert zowel wettelijke als niet-wettelijke taken uit. De begroting geeft geen inzicht welke gelden zijn begroot voor uitvoering van de afzonderlijke taken. De raad heeft verzocht met ingang van de begroting 2019 deze splitsing wel op te nemen.
- Het vanuit het Besluit Begroting en Verantwoording voorgeschreven renteschema is niet in de programmabegroting opgenomen. De raad heeft verzocht dit met ingang van de begroting 2019 wel op te nemen.
Wat heeft het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar er mee gedaan?
- Het RHCA zal in de begroting 2019 nader ingaan op het onderscheid tussen de wettelijke en niet-wettelijke taken die door de gemeenschappelijke regeling worden uitgevoerd.
- In antwoord op de ingediende zienswijze over het ontbreken van het renteschema is door het RHCA de volgende reactie gegeven: “De betaalde rente op de langlopende lening in 2016 bedraagt € 2.225. Dit daalt in 2017 tot ongeveer € 200 en in 2018 tot € 50. Rentebaten zijn er ook niet of nauwelijks. Zij zullen dit in een schema opnemen”.
Beleids- voornemens
Als gevolg van de snelle ontwikkelingen op het gebied van het informatiebeheer (van analoog naar digitaal) zal het RHCA geconfronteerd gaan worden met de overdracht van digitale informatie vanuit de gemeenten. Om dit duurzaam door de tijd heen te kunnen beheren zal een e-depot moeten worden geïmplementeerd.
Het RHCA heeft onderzocht of aansluiting op het in ontwikkeling zijnde landelijk e-depot mogelijk is. Om redenen is aansluiting hierop pas op langere termijn mogelijk. Om toch te kunnen voorzien in de behoefte aan een e-depot voor de bij de GR aangesloten gemeenten, zijn de voorbereidingen gestart de implementatie van een e-depot medio 2018.
Doel is dat alle aangesloten gemeenten in 2020 gebruik kunnen maken van dit gezamenlijke e-depot. Concreet betekent dit dat in de periode van drie jaar (2018-2020) alle gemeenten in ieder geval met één casus aangesloten zullen zijn.
Het RHCA volgt de ontwikkelingen op regionaal en landelijk gebied en in 2020 zal worden bezien of het eigen e-depot wordt gecontinueerd of dat wordt gekozen voor een alternatief.Kengetallen
- Formatieplaatsen RHCA per 10.000 inwoners: 0,34, landelijk gemiddelde: 0,51*
- Bijdrage per inwoner RHCA: ruim 20% lager dan het landelijk gemiddelde)*.
* Benchmark archiefdiensten 2014, Oudenbosch 2014.
Doelrealisatie
Deze gemeenschappelijke regeling faciliteert ons bij het realiseren van doelstelling 5 uit de meerjarenvisie 2014-2018 kunnen nemen (5. Inwoners van Schagen dragen actief bij aan instandhouding van culturele activiteiten, erfgoed en evenementen).
Webadres
Overige verbonden partijen
- Domeinen3
Overige verbonden partijen
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Openbaar belang (doel)
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Volgens de statuten is de BNG "bankier ten dienste van overheden", zoals gemeenten, provincies, gemeenschappelijke regelingen, politieregio's en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg. Door middel van zo goedkoop mogelijke financiële dienstverlening biedt de bank toegevoegde waarde aan haar aandeelhouders en de Nederlandse publieke sector.
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemers
De Staat (50%), gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, Raad van Bestuur, Directie en staf, aandeelhouders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Totaal aantal aandelen 55.690.720. De gemeente Schagen heeft 55.497 aandelen (0,1%).
Financieel belang
Ieder jaar wordt door de bank een dividend uitgekeerd dat gefixeerd is op 50% van de nettowinst. Op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) moeten dividendopbrengsten verantwoord worden in de jaren dat ze ontvangen worden. Voor 2018 ramen we een opbrengst van € 56 duizend.
Bijdrage 2018
56
Bedrag x € 1.000
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan doelstelling 2 van het domein Burger en bestuur.
Webadres
- Domeinen3
Overige verbonden partijen
NV Houdstermaatschappij GKNH
Openbaar belang (doel)
In het verleden heeft de gemeente aandelen gehad in het gasbedrijf Kop van Noord-Holland. Deze aandelen zijn uiteindelijk ondergebracht in de NV Houdstermaatschappij GKNH. Via deze NV heeft de gemeente recht op dividend dat wordt uitgekeerd door Alliander NV.
Vestigingsplaats
Twisk
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
NV, directie, Raad van Commissarissen, Algemene vergadering van Aandeelhouders
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen bezit 393 (8%) aandelen op een totaal van 4.646 aandelen.
Financieel belang
De gemeente levert geen financiële bijdrage.
Bijdrage 2018
Bedrag x € 1.000
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan doelstelling 2 van het domein Burger en bestuur.
Webadres
- Domeinen3
Overige verbonden partijen
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC)
Openbaar belang (doel)
De HVC verwerkt de door de deelnemende gemeenten en waterschappen aangeleverde afvalstoffen. Het doel van de huisvuilcentrale is bij te dragen aan een duurzame samenleving en gemeenten en waterschappen te kunnen ondersteunen bij het behalen van hun milieu- en klimaatdoelstellingen.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
46 gemeenten en 6 waterschappen
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur en stakeholders (aandeelhouders).
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen is aandeelhouder in de NV. Van 2.914 aandelen A heeft Schagen 72 aandelen in zijn bezit. Dit betekent een bestuurlijk belang van 2,4%
Financieel belang
Er is geen informatie beschikbaar voor het jaar 2018. De laatste bekende gegevens komen uit het jaarverslag 2016. Uit dit verslag blijkt het eigen vermogen per 31-12-2016 € 89 miljoen te bedragen.
Bijdrage 2018
4.512
Bedrag x € 1.000
Risico's
Een aanwezig financieel risico zit in het feit dat HVC is opgericht zonder eigen vermogen. Bij de oprichting van de HVC hebben de aandeelhouders ervoor gekozen om met elkaar garant te staan voor de investeringen die de HVC doet. Juist deze constructie stelt de HVC in staat om tegen gunstige voorwaarden leningen te kunnen afsluiten, waarmee investeringen worden gedaan waarvan de meerwaarde (energie of geld) terugvloeit naar diezelfde aandeelhouders. Het financieel meerjarenperspectief van HVC geeft de aandeelhouders het vertrouwen dat de hoofdelijke garantstelling binnen afzienbare termijn (uiterlijk 2024) tot het verleden kan behoren. De aandeelhoudersvergadering stemde in met het voorstel van de raad van commissarissen om - ondanks het gunstige perspectief - de komende jaren extra in te zetten op financiële onafhankelijkheid door in elk geval tot 2020 alle nettoresultaten jaarlijks aan het eigen vermogen toe te voegen. Dit blijft overigens een besluit dat elk jaar separaat voorgelegd zal worden, waarmee keuzemogelijkheden open blijven. De toezegging van de directie dat de HVC d.m.v. een extra efficiency-slag een extra duit in het zakje doet, werd met instemming ontvangen. Uitgangspunt daarbij is dat bezuinigingen binnen het bedrijf niet mogen leiden tot inboeten op de kwaliteit van de dienstverlening
Doelrealisatie
De doelen van de HVC zijn meerwaarde en maatwerk leveren voor de aandeelhouders op het gebied van hergebruik van grondstoffen, afvalbeheer en het opwekken en leveren van duurzame energie.
Streven naar de landelijke doelstelling van 75% gescheiden inzameling en hergebruik van huishoudelijk afval in 2020. Bijdragen aan het realiseren van de ambitie van 14% duurzame energie in 2020 voor gemeenten en waterschappen. En de bedrijfsvoering verduurzamen, zoveel mogelijk en daarnaast investeren in innovatie projecten, bieden een van een veilige werkomgeving en staan voor transparante
communicatie met onze belanghebbenden. Ter ondersteuning van de bovengenoemde doelen heeft de gemeente Schagen een nieuwe dienstverleningsovereenkomst afgesloten voor een periode van 15 jaar.Webadres
- Domeinen1
Overige verbonden partijen
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) is opgericht om het innovatieve vermogen en de ruimtelijk omstandigheden van regio Noord-Holland Noord optimaal te benutten. Samen met de aandeelhouders en partners worden de kansen in de regio opgepakt.. ONHN creëert samen met overheid, bedrijfsleven en onderwijs de gezonde voedingsbodem voor een succesvolle regio nu en in de toekomst. Het gaat daarbij om de concurrentiekracht van de regio duurzaam te versterken. Hierdoor ontstaat groei van werkgelegenheid. Het gevolg hierin is onder andere een vitaler platteland, bloeiende kernen en steden en daardoor meer regionale welvaart. Dit doen we door de maatschappelijke vraagstukken zoals op het gebied van voeding, vrije tijd en energie te vertalen in economische kansen. Dit betekent goed oog hebben en houden voor markt-, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en de impact hiervan voor onze regionale speerpuntclusters agri & food, energie & water (maritiem) en toerisme & recreatie en de mogelijke cross-overs tussen deze speerpuntclusters.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (NHN) is een uitvoeringsorganisatie van 18 gemeenten in Noord-Holland Noord en Provincie Noord-Holland.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur, aandeelhouders en stakeholders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
# Aandelen % Aandelen
de Provincie 26.460 49%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
West-Friesland, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Alkmaar, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Kop van Noord-Holland, gezamenlijk 9.180 17%Binnen de regio Kop van Noord-Holland is de verdeling 3:3:3:1
(Den Helder, Hollands Kroon, Schagen, Texel) gehanteerd waarbij het totaal aantal
aandelen voor Schagen 2.754 bedraagt.Financieel belang
Er is een Aandeelhoudersovereenkomst en Dienstverleningsovereenkomst voor periode 2018-2025. Jaarlijkse financiële bijdrage, voor de gemeente Schagen wordt de bijdrage geraamd op € 90 duizend exclusief BTW.
Bijdrage 2018
90
Bedrag x € 1.000
Risico's
Vastgoed- en participatieactiviteiten dienen op een verantwoorde wijze te worden afgebouwd. Verantwoord wil zeggen dat de continuïteit van de N.V. niet in het geding mag zijn. In de portefeuille resteren nog VOF Bedrijventerrein Zuid en Distriport. De afbouw kost de nodige tijd en inzet. en er zullen ook in 2018 (juridische)kosten mee gemoeid zijn.
Er is op dit moment geen verdere informatie bekend in hoeverre dit eventueel negatief doorwerkt naar de deelnemers.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert onze gemeente een bijdrage aan resultaat 1.6 van het economisch domein (Wij werken regionaal samen om de economische toekomst van de regio te versterken).
Webadres
- Domeinen2
Overige verbonden partijen
Surplus
Openbaar belang (doel)
Het doel van de stichting is te komen tot bestuurlijke schaalvergroting op het gebied van bestuur, management en ondersteuning en het geven van meerwaarde voor de scholen c.q. het onderwijsveld.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
De gemeente Schagen en Hollands Kroon.
Structuur
Surplus is een stichting.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is geen sprake van directe bestuurlijke participatie. De gemeenteraad besluit wel tot de benoeming van de leden van de raad van toezicht die namens de gemeente het toezicht uitvoeren. De voordracht van de leden verzorgt Surplus. De overheid moet van rechtswege een meerderheidsbelang in de raad van toezicht hebben. De gemeente houdt extern toezicht.
Financieel belang
Er is geen sprake van een financiële participatie.
Bijdrage 2018
Bedrag x € 1.000
Risico's
In geval van een faillissement bestaat de wettelijk vastgelegde plicht om te zorgen voor voldoende openbaar onderwijs en dus de kosten die daar uit voort kunnen vloeien.
Het aantal leerlingen neemt af en daarmee de Rijksfinanciering. Om exploitatieproblemen en eventueel druk op de kwaliteit van het onderwijs in de toekomst te voorkomen, onderzoekt Surplus samenwerkingsmogelijkheden en vormen.Doelrealisatie
Surplus levert samen met andere schoolbesturen primair onderwijs een bijdrage aan het realiseren van doelstelling 1 van het Sociaal domein. Met dien verstande, dat zij het openbare onderwijs voor de gemeente verzorgen.
Webadres