De gemeente Schagen werkt aan beter contact met de inwoner en grotere effectiviteit, bijvoorbeeld door vermindering van formele procedures, kortere doorlooptijden en oplossingen op maat. Zowel de informele aanpak, het ambtelijk horen en mediation dragen hieraan bij.

Mediation
Binnen het huidig juridischee kader past de mogelijkheid van mediation. Juridische Zaken bereidt zich daarop voor door één van de medewerkers op te leiden tot mediator. In 2018 gaat mediation deel uitmaken van de informele manier van klantbenadering en de procedures waarin men dreigt te raken. De organisatie en de inwoner zullen op de mogelijkheid van mediation worden gewezen. We gaan een plan van aanpak opstellen om in 2018 hiermee een begin te kunnen maken.

Regionale bezwarencommissie
Voor de zaken die nog wel voorgelegd worden aan een bezwarencommissie onderzoeken we de mogelijkheid van een regionale commissie.

Juridische kwaliteitsscans
Voor de control- en kwaliteitsmetingen scannen we de verschillende soorten besluiten per afdeling aan de hand van een bepaald normenkader. De resultaten bespreken we samen met de medewerkers. We voorzien hen zo nodig van advies voor verbetering. We streven ernaar om in 2018 80% van de vooraf bepaalde producten gescand te hebben.

Contractbeheer
Juridische Zaken gaat onderzoek doen naar contractbeheer binnen de organisatie.